Archeological objects of Bolgar X–XV as content for creation virtual historical reconstruction

Main Article Content

Азат Ринатович Хафизов
Вячеслав Сергеевич Баранов
Александр Сергеевич Сергеев
Влада Владимировна Кугуракова
Айрат Габитович Ситдиков

Abstract

In this paper we decibel the general algorithm and classify the common steps of creating authentic historical and cultural reconstructions. Using «Bolgar XIV» as an example, we reviewed the main stages of reconstruction, including three-dimensional modeling of architecture, household items and citizens of ancient city. As a result, we made some valuable conclusions about the general track of creating virtual reconstructions and described technologies that can be used for it, such as procedural generation of terrain.

Article Details

Author Biographies

Азат Ринатович Хафизов

Supervisor of virtual reconstruction the "Great Bolgar XIV", researcher in the Laboratory "IT and non-destructive methods of investigation of cultural heritage". Sphere of interests: game and historical reconstruction development.

Вячеслав Сергеевич Баранов

Russian archaeologist, Ph.D., a specialist in medieval, the Golden Horde archeology. Scientific consultant of virtual reconstruction the "Great Bolgar XIV".

Александр Сергеевич Сергеев

Bachelor of Higher School ITIS, researcher in the Laboratory "IT and non-destructive methods of investigation of cultural heritage". Sphere of interests: morphological rules of connected objects placing for procedural generation in big virtual historical reconstructions, general procedural generation, game and level design.

Влада Владимировна Кугуракова

Senior Lecturer of Higher School of Information Technology and Information Systems, Head of Laboratory "IT and non-destructive methods of investigation of cultural heritage".

Айрат Габитович Ситдиков

Director of the Khalikov Institute of Archaeology, Doctor of Sciences in History. Research interests: Volga region medieval archaeology; archaeology of Kazan.

References

1. Айдаров С.С. Исследование и реставрация памятников монументального зодчества Болгара. Город Болгар. Монументальное строительство, архитек-тура, благоустройство. М., 2001. С. 5-149.
2. Валиев Р.Р., Ситдиков А.Г., Шакиров З.Г. Археологические исследования в 2010 г.: Болгар и Свияжск. Казань, 2011. С. 6-21.
3. Валиев Р.Р., Ситдиков А.Г., Старков А.С. Археологические исследования в 2012 г.: Болгар и Свияжск. Казань, 2013. С. 7-20.
4. Валиев Р.Р., Ситдиков А.Г., Старков А.С. Археологические исследования в 2013 г.: Болгар и Свияжск. Казань, 2014. С. 8-24.
5. Свод памятников археологии Республики Татарстан: в 3 т. Казань, 2007. Т. 3. С. 321. № 2767.
6. Ситдиков А.Г., Валиев Р.Р., Старков А.С. Археологические исследования в 2011 г.: Болгар и Свияжск. Казань, 2012. С. 6-21.
7. Ситдиков А.Г., Бочаров С.Г. Изучение Археологического наследия города Болгар. Соборная мечеть (XIV в.). Восхождение к вершинам археологии. Алматы, 2014. С. 532-547.
8. Хлебникова Т.А. История археологического изучения Болгарского горо-дища. Стратиграфия. Топография. Город Болгар. Очерки истории и культуры. М., 1987. С. 32-88.
9. Шарифуллин Р.Ф. Болгарская археологическая экспедиция. Великий Бол-гар. М., 2013. С. 352-355.
10. Шарифуллин Р.Ф. Бани Болгар и их изучение. Город Болгар. Монумен-тальное строительство, архитектура, благоустройство. М., 2001. С. 217-260.
11. Ziatdinov M.T., Khafizov M.R. New automata definition language for game development. Kazan (Volga region) Federal University, Kazan, Tatarstan, Russia, 2015.


Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>