Настоящий тематический выпуск журнала «Электронные библиотеки» содержит новые научные результаты, полученные сотрудниками и студентами Учебно-практической лаборатории визуализации и разработки игр (Digital Media Lab – DML) Высшей школы информационных технологий и информационных систем (ИТИС) Казанского (Приволжского) федерального университета (КФУ). Представленные статьи описывают решение разноплановых задач как в рамках исследований, проводимых в Лаборатории, так и в рамках дипломных проектов выпускников ИТИС. Это разработка новых методов для «оживления» midi-партий ударных музыкальных инструментов, конфигурирование вычислительного кластера для распределенного рендеринга высокореалистичных 3D сцен, создание контроллера реалистичного поведения стай и стад животных, проблемы облачного видеомониторинга через IP-камеры. Сфера применения результатов этих исследований – виртуальная и дополненная реальности в образовании; модернизация музеев с использованием виртуальной и дополненной реальностей; наблюдение за поведением людей и животных, а также видеонаблюдение за объектами с помощью камер.
Составитель тематического выпуска В.В. Кугуракова
Published: 21.09.2017
Full Issue
Articles
Configuration of a computer cluster for distributed rendering of high-realistic 3D scenes
Framework for cloud-video monitoring via IP-cameras with easily accessible control for users
The article describes the main points of the process of creating a system that allows you to manage several cameras simultaneously while saving data on the server. The system has the ability to connect IP cameras and cameras on mobile devices, provide access to other users, and also allows you to watch video online. Hotspots in the architecture of the system have been identified and described. A separate Angular module was developed and design patterns were used. The interaction of the system with the user is described. The stages of further development of cloud video monitoring through ip-cameras with easily accessible control for the end-user are offered.
Controller of realistic behavior stay and stage of animals
The work is aimed at considering the process of modeling a realistic controller of the behavior of groups of objects. The main techniques and principles used to create a realistic controller of the behavior of autonomous agents, united in related groups, are investigated. Based on this data, a behavior controller has been created.
The following works were performed: on the calculation of the effectiveness of the behavior of groups of autonomous agents; on the possibility of using a system of local scalar fields with the aim of constructing the most accurate mathematical model; on the analysis of the possibility of creating a hierarchical system of multi-agent subgroups within the group, with the aim of realizing the movement of these same groups, as an integral part; to use a structured approach to create an efficient controller architecture; on conducting practical experiments to evaluate the correctness of the data obtained.
To achieve the goals set, the computational methods of optimization theory, mathematical statistics, and analytical methods of the mathematical modeling apparatus are involved.