Methodical and mathematical bases of logical-conceptual competence in the activities of modern teacherof mathematics and computer science

Main Article Content

Vasily Ivanovich Gorbachev

Abstract

Along with the general subject, in the content of the logical-conceptual competence, the methodical and mathematical foundations of its formation are also singled out. In the object-mathematical plan, the methodical-mathematical adaptation of the psychological-didactic regularities of the formation of the system of subject-based subject knowledge is presented as a basic method. It is supplemented by specific methodical and mathematical patterns: the formation of abstract mathematical thinking and its components; structural formation of spatial and theoretical-spatial types of thinking; analysis of the system of mathematical knowledge in the content of the educational mathematical theory; integration of mathematical language, mathematical speech and mathematical thinking; conceptual-categorial integration of educational mathematical theories.

Article Details

Author Biography

Vasily Ivanovich Gorbachev

Doctor of Pedagogical Sciences, professor, Bryansk State University, Bryansk.

References

Горбачев В.И., Трошина Н.В. Предметные компетенции общего образования // Педагогика. 2016, № 8, С. 52–61.
Горбачев В.И. Содержание логико-понятийной компетенции общего математического образования (общепредметные основы) // Наука и школа. 2018, № 5, С. 23–34.
Дорофеев Г.В. Гуманитарно-ориентированный курс – основа учебного предмета «Математика» в общеобразовательной школе // Математика в школе. 1997, № 4, С. 59–66.
Розов Н.Х. Логика и школа // Наука и школа. 2016, № 1, С. 143–150.
Талызина Н.Ф. Формирование математических понятий //Формирование приемов математического мышления. М.: ТОО «Вентана–Граф», 1995, 231 с.
Федеральный государственный образовательный стандарт среднего (полного) общего образования: приказ от 17.05.2011 № 413 // М-во образования и науки Рос. Федерации. М.: Просвещение, 2012, 83 с.