A Combination of Pictographic and Text Programming when Creating Learning Executors in Python

Main Article Content

Abstract

The article discusses the methodology of developing educational algorithm executors using a combined pictographic-text interface in the Python programming language. The relevance of the research is due to the need to improve approaches to teaching algorithms and programming in the school course of computer science. The author presents the toolkit for creating algorithm executors, combining visibility of icons with text programming capabilities. Particular attention is paid to the practical aspects of implementation, including the use of builtin Python routines for processing graphics and text.

Article Details

How to Cite
Rayko, M. V. “A Combination of Pictographic and Text Programming When Creating Learning Executors in Python ”. Russian Digital Libraries Journal, vol. 28, no. 2, Apr. 2025, pp. 398–414, doi:10.26907/1562-5419-2025-28-2-398–414.

References

1. О внесении изменений в некоторые приказы Министерства просвещения Российской Федерации, касающиеся федеральных образовательных программ начального общего образования, основного общего образования и среднего общего образования // Приказ Министерства просвещения Российской Федерации от 09.10.2024 № 704. Зарегистрирован 11.02.2025. № 81220. http://publication.pravo.gov.ru/document/0001202502120007
2. Бесшапошников Н.О., Кушниренко А.Г., Леонов А.Г., Райко М.В., Собакинских О.В. Цифровая образовательная среда «ПиктоМир»: опыт разработки и массового внедрения годового курса программирования для дошкольников // Информатика и образование. 2020. № 10. С. 28–40. https://doi.org/10.32517/0234-0453-2020-35-10-28-40
3. Кушниренко А. Г., Лебедев Г. В., Сворень Р. А. Основы информатики и вычислительной техники: учеб. пособие для 10–11-х классов общеобразовательных учреждений. М.: Просвещение; 1990. 224 с. Режим доступа: https:// www.niisi.ru/kumir/books/1.pdf
4. Бесшапошников Н.О., Леонов А.Г. Пиктограммный язык программирования «Пикто» // Вестник кибернетики. 2017. № 4 (28). С. 173–180.
5. Пирс Ч. С. Что такое знак? // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2009. № 3. С. 88–95.
6. Раскин Д. Интерфейс: новые направления в проектировании компьютерных систем. М.: Символ-Плюс. 2005.
7. Кушниренко А.Г., Леонов А.Г., Поликарпов С.А. Безошибочный двумерный пиктограммный синтаксис в учебной среде программирования для дошкольников // Доклады Российской академии наук. Математика, информатика, процессы управления. 2023. Том 511. № 1. С. 13–19. https://doi.org/10.31857/S2686954323700169
8. Teitelbaum T., Reps, T. The Cornell program synthesizer: a syntax-directed programming environment // Communications of the ACM. 1981. Vol. 24. № 9. P. 563–573. https://doi.org/10.1145/358746.358755
9. Леонов А. Г. Тенденции объектно-ориентированного программирования в разработке системы КуМир // Программные продукты и системы. 2012. № 4. С. 53.
10. Леонов А.Г., Эпиктетов М.Г. Компоненты операционной системы для конструирования педагогических программных продуктов // Аннотированный библиографический указатель «Депонированные научные работы» ВИНИТИ РАН. 1988. № 4278-В88.
11. Леонов А.Г., Райко М.В. Знакомство с Цифровой Образовательной Средой «ПиктоМир-К». От знаков к тексту. (Учимся и играем.) // Материалы всероссийской научно-практической конференции «STEAM образование: от дошкольника до выпускника ВУЗа». 2022.