An Innovative Approach to the Design of Integrated Tasks in Computer Modeling Training

Main Article Content

Abstract

The article discusses the possible use of LMS Moodle in the development of the course “The use of computer modeling in education”. The course is based on the introduction of interdisciplinary integration of higher mathematics, computer modeling, programming into the educational process and involves the use of computer mathematics systems and software environments. Examples of specific integrated tasks are presented.


When designing the training course “Using Computer Simulation in Education” in LMS Moodle, the following set of elements was used: “lecture”, “task”, “test”, “forum”, “resource”, “wiki”, “chat”, “glossary”.


The use of the methodology for compiling integrated tasks based on LMS Moodle showed that: integrated tasks using information technology help to increase the level of mastering the material of complex sections of higher mathematics; the content of the course of higher mathematics is the fundamental basis of the material studied in the proposed course, and contributes to a deep understanding of mathematical disciplines; integrated design tasks form practical skills and abilities of computer modeling using programming in various software environments.

Article Details

References

1. Бeлoзубoв A.В., Никoлaeв Д.Г. Cиcтeмa диcтaнциoннoгo oбучeния Moodle. Учебно-методическое пособие (Ebook). СПб: СПбГУИТМО, 2007. 108 c.
2. Булаев А.А., Жидков А.В. Информационно-справочный чат-бот для обучающихся и преподавателей вуза на основе социальной сети VK и системы Moodle // Компьютерные инструменты в образовании. 2022. №2. С. 97–110.
3. Васильева Л.Н., Мерлина Н.И., Светлова Н.И. Междисциплинарная интеграция математики и информатики в системе формирования профессионально-математической компетентности студентов технических направлений подготовки // Вектор науки ТГ. Серия: Педагогика, психология. 2015. №2 (21). С. 19–23.
4. Гайнутдинова Т.Ю., Денисова М.Ю., Широкова О.А. Использование инновационных методов обучения при формировании профессиональных компетенций будущих учителей математики // Педагогическое образование в изменяющемся мире: Сборник научных трудов III Международного форума по педагогическому образованию: Ч.1. – Казань: Отечество, 2017. С. 147–156.
5. Гайнутдинова Т.Ю., Широкова О.А. Особенности профессиональной подготовки по программированию будущего учителя информатики // Программа и тезисы II Международного форума по педагогическому образованию. Казань: Казанский университет, 2016. С. 231–232.
6. Мухаметшин Л., Салехова Л., Мухаметшина М. Использование системы LMS Moodle в современном образовательном процессе // Филология и культура. 2019. № 2 (56). С. 274–278.
7. Преимущества Moodle – «Открытые технологии». URL: https://www.opentechnology.ru/info/moodle_about.mtd
8. Федосеев В.М. Научно-исследовательская работа с студентами как форма интеграции инженерной и математической подготовки в учебном процессе вуза // Интеграция образования. Т. 20. № 1. 2016. С. 125–133.
9. Широкова О.А. Формирование исследовательской компетентности будущих учителей информатики при обучении объектно-ориентированному программированию // Инновации в современной системе образования: подходы и решения. Ульяновск, 2016. С. 367–381.
10. Широкова О.А. Особенности обучения учащихся объектно-ориентированному и визуальному программированию // Материалы V международной научно-практической конференции «Математическое образование в школе и вузе: теория и практика», Казань, 27–28 ноября 2015 года. Изд-во Казан. ун-та, 2015. С. 259–265.
11. Gainutdinova T.U., Shirokova O.A. Features of Professional Teachers Training of Informatics in a Programming Course // The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences EpSBS. 2016. V. 12. Is. 6. P. 30–37.
12. Gainutdinova T.U., Denisova M.U., Shirokova, O.A. Innovative Teaching Methods in Formation of Professional Competencies of Future Mathematics Teachers // The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences EpSBS. 2017. P. 197–205.
13. Gainutdinova T.Yu., Denisova M.Yu., Smirnova A.V., Shakirova Z.F., Shirokova O.A. The use of dynamic geometry systems as a means of visual thinking activation for students who study mathematical analysis. 2019. IIOABJ. V. 10. P. 1–5.
14. Gainutdinova T.Yu, Denisova M.Yu, Riazanova L.V., Shakirova Z.F., Shirokova O.A. Modelling mathematical structures and object-oriented programming // Dilemas contemporaneos-educacion politica y valores. 2019. V. 6. Art. No. 12.