Developing Computer System for Testing Cognitive Respondent’s Abili-ties Based on Elliptical Sentences

Main Article Content

Abstract

Cognitive abilities cover all higher human intellectual functions, including oral and written speech. The use of ellipses in writing is associated with the ability to clearly formulate a thought, avoiding the redundancy of its expression. Testing the ability to use ellipses can be the basis, on the one hand, for assessing the cognitive operation of generating ellipses in writing and detecting violations of this operation. This can serve as the basis for the early detection of dementia in medicine. On the other hand, such testing can be used to teach speech technologies, including in foreign languages. From a scientific point of view, it is important to determine the influence degree of training on the performance of text tasks. The article describes the development of a computer system for remote on-line testing the operation of converting a complete sentence into a sentence with an ellipsis of a certain type, the principles of evaluating the results of testing the subjects. The concept of the system is discussed. The structure of system and software development environment are described. A feature of the system is the creation of a new type of tasks related to natural language processing. The complexity of the development is determined by the need for automated formation of a bank of sentences’ pairs in natural language without ellipses and with ellipses of a certain type, which entails the inclusion, in the software environment, of text parsing tools and algorithms for automated formation of ellipses and / or restoration of complete sentences from elliptical ones. In conclusion, the prospects for the development and application of the proposed system are discussed.

Article Details

References

1. Naidenova X. Cognitive elements in forming and understanding sentences // CEUR Workshop Proceedings. 2021. V. 2910. P. 65–73. URL: http://sunsite.informatik.rwth-aachen.de/Publications/CEUR-WS/Vol-2910/short6.pdf.
2. Падучева Е.В. О семантике синтаксиса. М.: URSS, 2019. 296 с.
3. Грудева Е.В. Избыточность текста, редукция, эллипсис (на материале русского языка) //Автореферат дисс. на соискание ученой степени к. филологических наук. СПБ. 2008. С. 1–41.
4. Путинцева А., Ковригина Л., Шилин И. Автоматическая классификация эллиптических конструкций в русской спонтанной речи // CEUR Workshop Proceedings. 2018. V. 2233. P. 120–138. URL: https://ceur-ws.org/Vol-2233/Paper_16.pdf.
5. Бабайцева В.В., Максимов Л.В. Современный русский язык. Учеб. для пед. институтов по спец. № 2101. Часть 3. Синтаксис. Пунктуация. М.: Просвещение, 1987. 256 с.
6. Кобзарева Т.Ю., Епифанов М.Е., Лахути Д.Г. Восстановление грамматических эллипсисов при синтаксическом анализе // Труды 14-ой национальной конференции по искусственному интеллекту с международным участием. Т. 1. Казань, Татарстан, 24–27 сентября, РИЦ «ШКОЛА», 2014. С. 108–116.
7. Jackendoff R. Semantic and cognition. Cambridge: MIT Press, 1983. 283 р.
8. Jackendoff R. Information is in the mind of the beholder // Linguistic and Philosoph. 1985. V. 8. No. 1. Р. 23–33.
9. Jackendoff R. Grammar as evidence for conceptual structure // Hall, Bresnan and Miller (Eds.). Linguistic theory and psychological reality. Cambridge, UK, MIT Press: 1978, P. 201–228.
10. Шварц Е. Московская телефонная книга. М.: Изд-во АСТ, 2016. 368 с.
11. Эко У. Роль читателя. Исследования по семиотике текста. М.: Изд-во АСТ, 2015. 640 с.
12. Гвоздев А.Н. Современный русский литературный язык. Часть II. Синтаксис. М.: Учпедгиз, 1958. 352 с.
13. Mel’cuk I. Lexical functions: a tool for the description of lexical relations in the Lexicon // L. Wanner (Ed.), Lexical functioning, lexicography and NLP. Amsterdam /Philadelphia: Benjamins, 1996. P. 37–102.
14. Клейн Ф. Элементарная математика с точки зрения высшей. Геометрия. Второе издание. М.: Наука, 1987. 416 с.
15. Штейнгауз Г.: Задачи и размышления. М.: Мир, 1974. 399 с.
16. Курбанова М., Галаева А., Стефановская Е. и др. Современные методы диагностики когнитивных нарушений // Российский семейный врач. 2020. Т. 24. № 1. С. 35–44.
17. Захаров В.В., Громова Д.О. Современные подходы к ведению пациентов с умеренными когнитивными нарушениями // Журнал неврологии и психиатрии 2017. № 3. C. 107–112.
18. Реттих А.А. Онлайн-исследование как новый этап развития психологии // Научный лидер. 2021. № 16 (18). С. 67–69.
19. Бруннер Е.Ю.: Организация психолого-педагогических и социологических исследований онлайн // Гуманитарные науки. 2021. № 3. С. 114–123.
20. Google Forms. URL: https://docs.google.com/forms
21. Questionstar. URL: https://www.questionstar.ru/
22. Online Test Pad. URL: https://onlinetestpad.com/
23. PHPStorm. URL: https://www.jetbrains.com/phpstorm/
24. Xdebug. URL: https://xdebug.org/
25. Moodle. URL: https://moodle.org/?lang=ru


Most read articles by the same author(s)