Effectiveness of Integrated Learning in Mathematics and Information Technology
Main Article Content
Abstract
The article proposes a methodology related to the use of integrated project tasks in teaching mathematics, based on the practical application of the acquired knowledge in mathematical disciplines in conjunction with computer modeling and programming. Examples of specific integrated project tasks are presented.
Article Details
References
2. Беленький Г.И. Межпредметные связи // Совершенствование содержания образования в школе. М.: Педагогика, 1985. С. 253–270.
3. Гайнутдинова Т.Ю., Денисова М.Ю., Широкова О.А. Использование инновационных методов обучения при формировании профессиональных компетенций будущих учителей математики // Педагогическое образование в изменяющемся мире: Сборник научных трудов III Международного форума по педагогическому образованию: ч. 1. Казань: Отечество, 2017. С. 147–156.
4. Гайнутдинова Т.Ю., Широкова О.А. Особенности профессиональной подготовки по программированию будущего учителя информатики // Программа и тезисы II Международного форума по педагогическому образованию (МФПО-2016). Казань: Казанский университет, 2016. С. 231–232.
5. Далингер В.А. Компьютерные технологии в обучении геометрии: методические рекомендации. Омск: Изд-во ОмГПУ, 2001. 33 с.
6. Денисова М.Ю. Применение интерактивной среды GeoGebra при изучении определенного интеграла // Материалы VI Международной науч.-практ. конф. «Математическое образование в школе и вузе: теория и практика (МАTHEDU-2016)», 25–26 ноября 2016 г. Казань: Изд-во Казан. ун-та, 2016. С. 218–220.
7. Луканкин Г.Л. Информационно-категориальный подход к обучению математике младших школьников // Информатика и образование. 2000. № 1. С. 81–84.
8. Васильева Л.Н., Мерлина Н.И., Светлова Н.И. Междисциплинарная интеграция атематики и информатики в системе формирования профессионально-математической компетентности студентов технических направлений подготовки // Вектор науки ТГ. Серия: Педагогика, психология. 2015. №2 (21). С. 19–23.
9. Павлов А.Н. Интегрированный курс математики и информатики в старших профильных классах: дис. … канд. пед. наук. М., 2002. 290 с.
10. Полунина И.Н. Интеграция курсов математики и информатики как фактор оптимизации общепрофессиональной подготовки в средней профессиональной школе: дис. канд. пед. наук. Саранск, 2003. 207 с.
11. Солонин В.В. Системы компьютерной математики как средство для достижения высокого уровня интеграции физики и математики в персонализированном образовании // Проблемы современного математического образования в педвузах и школах России: тезисы докладов III Всерос. науч. конф. Киров: ВГГУ, 2004. С. 128–129.
12. Федорец Г.Ф. Межпредметные связи в процессе обучения: учебное пособие. Ленинград: ЛГПИ им. А.И. Герцена, 1983. 88 с.
13. Федосеев В.М. Научно-исследовательская работа со студентами как форма интеграции инженерной и математической подготовки в учебном процессе вуза // Интеграция образования. 2016. Т. 20, №1. С. 125–133.
14. Чапаев Н.К. Теоретико-методологические основы педагогической интеграции. Екатеринбург, 1998. 462 с.
15. Широкова О.А. Формирование исследовательской компетентности будущих учителей информатики при обучении объектно-ориентированному программированию // В книге: Инновации в современной системе образования: подходы и решения, § 5.5, отв. ред. А.Ю. Нагорнова. Ульяновск, 2016. С. 367–381.
16. Широкова О.А. Особенности обучения учащихся объектно-ориентированному и визуальному программированию // Математическое образование в школе и вузе: теория и практика (МАTHEDU-2015). Материалы V Межд. научно-практической конференции. Отв. ред. Н.В. Тимербаева, 2015. С. 259–265.
17. Gainutdinova T.U., Shirokova O.A. Features of Professional Teachers Training of Informatics in a Programming Course // Сборник IFTE 2016. Vol. XII, P. 1–451 (July 2016) The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences EpSBS – Международный Форум по Педагогическому Образованию. Казань, 2016 С. 30–37.
18. Gainutdinova T.Yu., Denisova M. Yu., Shirokova O.A. The use of dynamic geometry systems as a means of visual thinking activation for students who study mathematical analysis // Сборник IFTE 2017. Vol. XII, P. 1–451 (July 2016) The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences EpSBS – Международный Форум по Педагогическому Образованию. Казань, 2016. С. 30–37.
19. Gainutdinova T.Y., Denisova M.Y., Shirokova O.A. The use of digital and information technologies in order to increase the effectiveness of mathematical education // Talent Development and Excellence. 2020. Vol. 12. P. 188–198.
20. Gainutdinova Т.Yu., Denisova M.Yu., Smirnova A.V., Shakirova Z.F., Shirokova O.A. The use of dynamic geometry systems as a means of visual thinking activation for students who study mathematical analysis // IIOAB J. 2019. Vol. 10. P. 1–5.
21. Ziatdinov R., Rakuta V.M. Dynamic geometry environments as a tool for computer modeling in the system of modern mathematics education // European J. of Contemporary Education. 2012. No 1 (1). P. 93–100.
Presenting an article for publication in the Russian Digital Libraries Journal (RDLJ), the authors automatically give consent to grant a limited license to use the materials of the Kazan (Volga) Federal University (KFU) (of course, only if the article is accepted for publication). This means that KFU has the right to publish an article in the next issue of the journal (on the website or in printed form), as well as to reprint this article in the archives of RDLJ CDs or to include in a particular information system or database, produced by KFU.
All copyrighted materials are placed in RDLJ with the consent of the authors. In the event that any of the authors have objected to its publication of materials on this site, the material can be removed, subject to notification to the Editor in writing.
Documents published in RDLJ are protected by copyright and all rights are reserved by the authors. Authors independently monitor compliance with their rights to reproduce or translate their papers published in the journal. If the material is published in RDLJ, reprinted with permission by another publisher or translated into another language, a reference to the original publication.
By submitting an article for publication in RDLJ, authors should take into account that the publication on the Internet, on the one hand, provide unique opportunities for access to their content, but on the other hand, are a new form of information exchange in the global information society where authors and publishers is not always provided with protection against unauthorized copying or other use of materials protected by copyright.
RDLJ is copyrighted. When using materials from the log must indicate the URL: index.phtml page = elbib / rus / journal?. Any change, addition or editing of the author's text are not allowed. Copying individual fragments of articles from the journal is allowed for distribute, remix, adapt, and build upon article, even commercially, as long as they credit that article for the original creation.
Request for the right to reproduce or use any of the materials published in RDLJ should be addressed to the Editor-in-Chief A.M. Elizarov at the following address: amelizarov@gmail.com.
The publishers of RDLJ is not responsible for the view, set out in the published opinion articles.
We suggest the authors of articles downloaded from this page, sign it and send it to the journal publisher's address by e-mail scan copyright agreements on the transfer of non-exclusive rights to use the work.