Regional Implementation Experience of the “Soft” Model of Geometry Teaching Based on the Computer Experiment

Main Article Content

Milena Michasova

Abstract

Some results of implementation of the “soft” model of geometry teaching in schools of Nizhny Novgorod region are considered. The realization is based on the ideas of experimental mathematics, according to which the content of educational materials (open problems in geometry) is selected and developed. In addition, it is contributing to the development of students’ intelligence. Thus, student models the geometric situation using open-source software actively, is mobile in the selection of the software, understands geometric facts and regularities, acquires the ability to argue (to analyze, to compare, to generalize, to make conclusions). The experience of the using computer experiments at geometry lessons is examined form psychodidactic approach’s point of view. The advantages of special educational tasks are proved: open problems in geometry, which are based on the “soft” model of teaching geometry using the ideas of experimental mathematics. The peculiarity of the proposed open problems in geometry is that they, being a projection of traditional closed classical problems in geometry, at the same time, firstly, provide the formation of the main components of the mental (cognitive, conceptual, metacognitive, intentional) experience of the student and, secondly, create conditions for the manifestation of individual cognitive styles of students. Enrichment of metacognitive experience is carried out by means of chains of tasks, which create conditions for formation of abilities to plan, predict and control the mathematical activity.

Article Details

Author Biography

Milena Michasova

Ph.D. of Pedagogical Sciences, associate professor, Institute of the Education, Nizhny Novgorod.

References

1. Баранова В.Ю., Ковалева Г.С., Кошеленко Г.С. Особенности проведения исследования PISA-2009 в России. URL: http://www.centeroko.ru/ pisa09/ pisa09_pub.html
2. Далингер В.А. Поисково-исследовательская деятельность учащихся по математике: учебное пособие. Омск: Изд-во ОмГПУ, 2005, 456 с.
3. Епишева О.Б. Технология обучения математике на основе деятельностного подхода: Кн. для учителя. М.: Просвещение, 2003, 222 с.
4. Зайкин М.И., Арюткина С.В., Зайкин Р.М. Цепочки, циклы и системы математических задач. Монография. Арзамас: АГПИ, 2013, 135 с.
5. Иванов С.Г., Люблинская И.Е., Рыжик В.И. Исследовательские сюжеты для среды THE GEOMETER'S SKETCHPAD // Компьютерные инструменты в образовании, 2003, № 3, С. 14–20.
6. Мичасова М.А. Компьютерный эксперимент в доказательстве теорем // Математическое образование в школе и вузе: теория и практика (MATHEDU – 2016). Материалы VI Международной научно-практической конференции. Казань: Изд-во Казан. ун-та, 2016, С. 220–224.
7. Мичасова М.А. О компьютерном эксперименте при изучении геометрии. // Математическое образование в школе и вузе: теория и практика (MATHEDU – 2014) – Материалы IV Международной научно-практической конференции, посвященной 210-летию Казанского университета и Дню математики. Казань: Изд-во Казан. ун-та, 2014, С. 220–224.
8. Мичасова М.А. Система динамической геометрии Geogebra – предметная среда для экспериментального изучения геометрии // Тезисы всероссийской научно-практической конференции «Преподавание физико-математических и естественных наук в школе. Традиции и инновации». Н. Новгород: Изд-во Нижегородского госуниверситета, 2017, С. 123–127.
9. Мичасова М.А., Каторова О.Г., Кулыгина О.В., Федонина В.В. Об опыте применения интерактивной геометрической среды в условиях гимназии // Нижегородское образование, 2016, № 1, С. 97–102.
10. Сгибнев А.И. Как задавать вопросы? // Математика, 2007, № 12, С. 30–41.
11. Тестов В.А. Математическое образование в условиях сетевого пространства // Образование и наука, 2013, № 1(2), С. 111–120.
12. Шабанова М.В. Системы динамической геометрии в обучении математике: проблемы и пути их решения // Современные информационные технологии и ИТ-образование. Сборник избранных трудов VIII Международной научно-практической конференции. М.: ИНТУИТ, 2013, С. 229–237.
13. Шабат Г.Б. «Живая математика» и математический эксперимент // Вопросы образования, 2005, №3, С. 156–165.