Ontological approach in teaching geometry

Main Article Content

Liliana Rafikovna Shakirova
Marina Victorovna Falileeva

Abstract

The translation of the school system of knowledge into a formal language to create an ontology of school educational mathematics showed that there are gaps indicating significant shortcomings in the design of the contents of the geometry course. A study among students of N.I. Lobachevsky Institute of mathematics and mechanics of KFU to determine the quality of understanding of generic concepts, graphic representations of geometric figures, the results of which showed the relationship between the problems in the presentation of the content of the school course of Plane geometry and the quality of students' knowledge.

Article Details

Author Biographies

Liliana Rafikovna Shakirova

D.Sc. in Pedagogical Sciences, Professor, Head. Department of Theory and Technology of Teaching Mathematics and Computer Science, Kazan (Volga) Federal University, Kazan

Marina Victorovna Falileeva

Ph.D. of Pedagogical Sciences, Kazan Federal University, Kazan.

References

Болотов В.А., Седова Е.А., Ковалева Г.С. Состояние математического образования в РФ: общее среднее образование (аналитический обзор) // Проблемы современного образования. 2012, № 6, С. 33–49. URL: https://cyberleninka. ru/article/n/sostoyanie-matematicheskogo-obrazovaniya-v-rf-obschee-srednee-obrazovanie.
Васильев В.Н., Муромцев Д.И., Стафеев С.К. Онтологический подход в электронном обучении: открытость, гибкость, связность и интерактивность // Компьютерные инструменты в образовании. 2013, № 5, С. 33–41.
Рахмонов И.Я., Артикова Г.А. Идеи фузионизма при обучении геометрии // Актуальные проблемы гуманитарных и социально-экономических наук. 2016, № 10, С. 68–71.
Статистико-аналитический отчет о результатах ЕГЭ. URL: https://www.ege15.ru/files/common/other/GIA2018/EGE2018/2_22_%D0%9E%D0%A2%D0%A7%D0%95%D0%A2%20%D0%95%D0%93%D0%AD%202018.pdf.
Шакирова Л.Р., Фалилеева М.В., Кириллович А.В., Липачев Е.К. Проектирование образовательной математической онтологии: проблемы и методы решения на примере курса планиметрии // XV Международная конференция по компьютерной и когнитивной лингвистике TEL 2018. Сборник трудов: в 2-х томах. Т. 1. Казань: Изд-во АН РТ, 2018, С. 393–405.
Шакирова Л.Р., Фалилеева М.В., Сайфутдинова Е.В. Эксперимент во внеурочной деятельности по математике как условие повышения качества математической подготовки учащихся // Математическое образование в школе и вузе: инновации в информационном пространстве (MATHEDU' 2018): материалы VIII Международной научно-практической конференции (Казань, 17–21 октября 2018 г.). Казань: Изд-во Казан.ун-та, 2018, С. 350–354.
Шарыгин И.Ф. Геометрия. 79 классы: учеб. для общеобразоват. организаций. М.: Дрофа, 2018, 364 с.
WebProtege. URL: https://webprotege.stanford.edu/#login.