Educational research problems as a means of forming educational research abilities studying in the process of teaching mathematics

Main Article Content

Irina Alexandrovna Avvakumova
Natalia Vladimirovna Dudareva

Abstract

The article is devoted to one of the urgent problems of modern mathematical education: the formation of educational and research skills of students in the process of solving problems in the subject area “Mathematics”. The levels of formation of educational and research skills of students are described, based on a set of criteria identified by N.A. Menshikova. It is shown that for the formation of educational and research skills of students it is advisable to use blocks of interrelated educational and research tasks that allow students with a low level of formation of educational institutions to participate in solving problems of a higher level of complexity.

Article Details

Author Biographies

Irina Alexandrovna Avvakumova

Ph.D. of Pedagogical Sciences, Associate Professor of Department of Higher mathematics and methods of teaching mathematics, Institute of Mathematics, physicists Informatics and Technologies, Ural State Pedagogical University; Yekaterinburg

Natalia Vladimirovna Dudareva

Ph.D. of Pedagogy, Associate Professor of Department of Hingher Mathematics and methods of teaching mathematics, Institute of Mathematics, physicists, Informatics and Technologies, Ural State Pedagogical University; Yekaterinburg.

References

Аввакумова И.А., Семенова И.Н., Соловьева Ю.А. К вопросу о формировании исследовательских умений у школьников в процессе обучения математике // Актуальные вопросы преподавания математики, информатики и информационных технологий: межвузовский сборник научных работ. Урал. гос. пед. ун-т, Екатеринбург: 2018, С. 111–114.
Аввакумова И.А., Дударева Н.В. Формирование профессиональной готовности будущего учителя математики к организации учебно-исследовательской и проектной деятельности // Педагогическое образование в России. 2016, №7, С. 113–119.
Андреев В.И. Эвристическое программирование учебно-исследовательский деятельности. М.: Высшая школа, 1981. 240 с.
Баранова Е.В. Методические основы использования учебных исследований при обучении геометрии в основной школе: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Саранск, 1999, 163 с.
Гайдамак И.В., Панарина С.Н., Сапожникова А.В., Яковлева Н.Л. Уровни исследовательских задач и последовательности их предъявления в учебном процессе для развития исследовательской компетентности студентов // Современные проблемы науки и образования. 2016, № 6. URL: http://science-education.ru/ru/article/view?id=25688.
Далингер В.А. Поисково-исследовательская деятельность учащихся по математике: Учебное пособие. Омск: ОмГПУ, 2005. 457 с.
Залуцкая Г.Ф. Формирование исследовательских умений обучающихся как одно из условий профессиональной подготовки будущих специалистов // Молодой ученый, 2016, № 10, С. 1222–1226.
Мельничук И. А. Исследовательская деятельность младших школьников. Брест: БрГУ имени А.С. Пушкина, 2011, 87 с.
Мендыгалиева А.К. Формирование исследовательских умений у младших школьников на уроках математики // Actualscience. 2015, № 1, С. 30–31.
Меньшикова Н.А. Учебно-исследовательская математическая деятельность в средней школе как фактор приобщения к будущей научной работе: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02. Ярославль, 2003, 176 с.
Сгибнев В.И. Исследовательские задачи для начинающих. М.: МЦНМО, 2015, 136 с.
Таранова М.В. Учебно-исследовательская деятельность как фактор повышения эффективности обучения математике учащихся профильных классов: дис. ... канд. пед. наук наук: 13.00.02. Новосибирск, 2003, 190 с.
Шашенкова Е.А. Исследовательская деятельность в условиях многоуровневого обучения. М.: АПК и ППРО, 2005, 132 с.