Complex technology of virtual reconstruction (the case of Kazan Imperial University of XIX – early XX centuries)

Main Article Content

Луиза Каюмовна Каримова
Камила Ильдусовна Шарюкова
Екатерина Владимировна Разувалова

Abstract

This article deals with technology of virtual reconstruction of Kazan Imperial University of XIX – early XX centuries. The paper describes technologies of 3D-visualization of high resolution models of objects of university space, creation of multi-agent system and connected with these objects organized database of historical sources, variants of use of technologies of immersion into the virtual environment.

Article Details

Author Biographies

Луиза Каюмовна Каримова

Associate Professor of Institute of International Relations, History and Oriental Studies Kazan Federal University (2008), candidate of historical science.

Камила Ильдусовна Шарюкова

Bachelor of Higher School ITIS, researcher in the Laboratory "IT and non-destructive methods of investigation of cultural heritage" of Kazan Federal University.

Екатерина Владимировна Разувалова

Researcher in the Laboratory "IT and non-destructive methods of investigation of cultural heritage" of Kazan Federal University. Current scientific interests: virtual heritage reconstruction.

References

1. Steuer J. Defining. Virtual reality: dimensions determining telepresence // Journal of Communications. 1992. No 42.4. P. 73-93.
2. Marie-Laure Ryan. Immersion vs. interactivity: virtual reality and literary theory // Dept. of English, Postmodern Culture. Oxford. 1994. V. 5, No 1.
3. Youngblut С. Educational uses of virtual reality technology // Institute for De-fense Analyses, Paper D-2128, Virginia, 1998.
4. Visnovcova J. 3D-Rekonstruktion und Visualisierung des Reliefs der In-nerschweiz von Franz Ludwig Pfyffer (1716–1802) // VPK/MPG-Vermessung, Photo-grammetrie, Kulturtechnik Mensuration, Photogrammetrie, Genie rural. 2001. No 7. P. 486-489.
5. Ignatiev M.B., Nikitin A.V., Nikitin A., Reshetnikova N.N. The virtual worlds in culture and education // Russian Digital Libraries Journal. 2001. V. 4, No 3.
6. Колесников Ю.Л., Потеев М.И., Шеламова Т.В. Виртуальный музей истории создания и развития образовательного учреждения как составляющая его информационной среды // Научно-технический вестник СПб ГИТМО (ТУ). 2003. Вып. 9. С. 8-11.
7. Колесников Ю.Л., Шеламова Т.В., Щербакова И.Ю. Опыт создания виртуального музея университета и перспективы его использования в образовательной среде // Актуальные проблемы вузовских музеев. 2004. С. 29-30.
8. Борисов Н.В., Горончаровский В.А., Швембергер С.В., Щербаков П.П. Компьютерная 3D-реконструкция археологических памятников (по материалам боспорского города-крепости Илурат) // 10-я юбилейная международная кон-ференция «EVA 2007», 2007.
9. Жеребятьев Д.И. Применение технологий интерактивного 3D-моделирования для реконструкции утраченных памятников истории и архитек-туры на примере крепости Тамбов // Материалы XIV межд. конф. студентов, ас-пирантов и молодых ученых «Ломоносов-2007». М., 2007.
10. Fleury Ph.et Madeleine S. Realitie virtuelle et restitution de la Rome antique au IV siecle p.C. // Histore urbaine, 2007.
11. Виртуальная интерактивная реконструкция античного мира IV в. н. э. // Новый взгляд, Тамбов, 2007. Т. 1. С. 46-51.
12. О проектах Технического университета г. Дармштадт. URL: http://www.cad.architektur.tu-darmstadt.de/d_projects/index.html.
13. Vote E., Raford N. & Walsky A. HIGHER LEARNING – PROJECTS. URL: http://vis.cs.brown.edu/docs/pdf/Shape-2003-SHA.pdf.
14. Urban Simulation Team. URL: http://www.ust.ucla.edu/ ust-web/projects.html
15. The Development of the Temple of Karnak. URL: http://dlib.etc.ucla.edu/ projects/Karnak/assets/media/resources/ProcessionalRoutesAndFestivals/guide.pdf.
16. Минаева Ю. Древний индейский город Теотиуакан восстановлен. URL: http://infox.ru/science/past/2009/06/15/Tyeotiuakan_3D.html.
17. Виртуальная реконструкция московского монастыря «Всех скорбящих радости»: анализ эволюции пространственной инфраструктуры на основе мето-дов 3D моделирования. URL: http://www.hist.msu.ru/3D/monastery-auth-1.htm.
18. Учебно-производственные комплексы Avid в Санкт-Петербурге. URL: http://www.elogar.ru/files/Avid_in_SaintPeterburg.doc.
19. Виртуальная реконструкция новгородского храма Спаса на Нередице. URL: http://www.nereditsa.ru.
20. Виртуальная реконструкция Старой Ладоги. URL: http://oldladoga.nw.ru.
21. Поселенческие памятники коренного населения Средней Оби. Вирту-альная реконструкция поселения Сырой Аган-11, 12. URL: http://www.ihist. uran.ru.
22. Жеребятьев Д.И., Кончаков Р.Б. Использование технологий создания 3-d игр как инструмента сохранения и реконструкции исторических памятников // Материалы Х конференции ассоциации «История и компьютер». М., Тамбов, 2006. С. 12-13.
23. Разувалова Е.В., Низамутдинов А.Р. Виртуальная реконструкция куль-турно-исторических памятников Среднего Поволжья // Национальная ассоциа-ция ученых (НАУ). VII международная научно-практическая конференция «Оте-чественная наука в эпоху изменений: постулаты прошлого и теории нового вре-мени». 2015. Ч. II, № 2(7). C. 46-49.


Most read articles by the same author(s)