An Approach to Individualization and Control of Students’ Activities During Wathing a Video Lecture

Main Article Content

Maxim Yurevich Novikov

Abstract

The article is devoted to the issue of the use of digital educational services in the process of teaching students of higher educational institutions. Based on the experience of using various teaching methods and digital resources in teaching students, new digital solutions are proposed that solve some of the didactic tasks and provide new opportunities for organizing the learning process. The main issue under discussion is the possibility of individualization and control of the learning process in the case of the use of teaching video materials by the teacher. By comparing the traditional face-to-face lecture and the training video, the positive and negative effects of each of the approaches to the delivery of lecture material are described. Based on the results of such a comparison, a video lecture model is proposed that includes interactive feedback elements.

Article Details

References

1. Дронова Е.Н. Элементы мобильного обучения в высшем образовании: разработка и проведение онлайн-опросов с помощью интернет-сервиса Kahoot // Проблемы современного образования. 2020. №4. С. 196–208. http://doi.org/10.31862/2218-8711-2020-4-196-208
2. Капина А.А. Образовательные возможности магистратуры в подготовке будущих учителей к применению мобильных технологий в учебном процессе // Проблемы современного педагогического образования. 2021. №71-3. С. 43–47.
3. Круподерова Е.П., Круподерова К.Р. Развитие цифровой компетентности будущих магистров педагогического образования // Проблемы современного педагогического образования. 2021. №72-4. С. 152–154.
4. Ларионов В.Г., Шереметьева Е.Н., Горшкова Л.А. Цифровая трансформация высшего образования: технологии и цифровые компетенции // Вестник АГТУ. Серия: Экономика. 2021. №2. С. 61–69. http://doi.org/10.24143/2073-5537-2021-2-61-69
5. Новиков М.Ю. Интерактивное видео в обучении: опыт разработки и использования цифровых ресурсов // Стратегические ориентиры современного образования: сб. ст. по матер. междунар. науч. практ. конф. Екатеринбург: УрГПУ, 2020. С. 266–269.
6. Новиков М.Ю. Применение интерактивного видео в системе методов мобильного обучения на уроках информатики // Экспериментальные и теоретические исследования в современной науке: сб. ст. по матер. X междунар. науч.-практ. конф. № 1(10). Новосибирск: СибАК, 2018. С. 69–74.
7. Паскова А.А. Мобильное обучение в высшем образовании: технологии BYOD // Вестн. Майкопского гос. технол. ун-та. 2018. № 4. С. 98–105.
8. Стариченко Б.Е., Сардак Л.В., Туголукова Э.Ф. Мобильная система аудиторного опроса // Педагогическое образование в России. 2015. №7. С. 141–145.
9. Стариченко Б.Е. Цифровизация образования: реалии и проблемы // Педагогическое образование в России. 2020. № 4. С. 16–26. http://doi.org/10.26170/po20-04-02.
10. Стариченко Б.Е. Цифровизация образования: иллюзии и ожидания // Педагогическое образование в России. 2020. № 3. С. 49–58. http://doi.org/10.26170/po20-03-05.
11. Стратегия цифровой трансформации отрасли науки и высшего образования. URL: https://www.minobrnauki.gov.ru/upload/iblock/e16/dv6edzmr0og5dm57dtm0wyllr6uwtujw. pdf (дата обращения: 11.10.2021).