University Library Taking Part in the Research Process of the University: the Experience of Systematizing Data on Publication Activity

Main Article Content

Natela Kvelidze-Kuznetsova
Svetlana - Morozova
Aleksey Matushenko

Abstract

For the past seven to eight years the fundamental library of Herzen University has been a key link in the chain of building effective research activities of the university and its implementation in publications. the creation and development by the library of a software module that operates in the Herzen State Pedagogical University of Russia was a new stage in this activity; this module allows real-time output of structured current and comparative data on scientometric indicators of university teachers and researchers. The program module was created on the basis of database interaction with the API of scientometric resources such as Russian Science Citation Index, Scopus and Web of Science with the goal of further processing and systematization of the data obtained. The authors pay special attention to the development prospects of the created complex and the possibilities of data integration, including the implemented earlier synchronization of information with the profiles of teachers on the university website.

Article Details

Author Biographies

Natela Kvelidze-Kuznetsova

Director of Fundamental Library, Herzen State Pedagogical University, Honored Worker of Higher Professional Education of the Russian Federation

Svetlana - Morozova

Deputy Director of Fundamental Library, Herzen State Pedagogical University, Honored Worker of Higher Professional Education of the Russian Federation

Aleksey Matushenko

Head of the Department of Fundamental Library, Herzen State Pedagogical University

References

Альперин Б.Л., Ведягин А.А., Зибарева И.В. SciAct – информационно-аналитическая система Института катализа СО РАН для мониторинга и стимулирования научной деятельности // Труды ГПНТБ СО РАН. 2015. № 9. С. 95-102.

Афонин С.А. и другие. Интеллектуальная система тематического исследования научно-технической информации (ИСТИНА). Москва, 2014. 262 с. URL: https://istina.msu.ru/media/publications/book/4cd/546/7375366/Istina-book.pdf (дата обращения 26.11.2019).

Гуськов А.Е., Косяков Д.В., Лаврик О.О. и другие. Академическая библиотека – 2030 // Труды ГПНТБ СО РАН. 2018. №13(1). С. 9-29.

Информационно-аналитическая система для сбора, хранения и анализа научной и наукометрической информации: руководство пользователя / Т.С. Данилова, В.А. Зелепухина, А.С. Бурмистров, Ю.Ю. Тарасевич. Астрахань, 2014. 191 с. URL: http://science.asu.edu.ru/uploads/default/files/info/UG_science_aspu.pdf (дата обращения 26.11.2019).

Касьянов П.Е. CRIS-системы: для чего и для кого они существуют? // Новости и события в Научной библиотеке им. М. Горького СПбГУ. Семинар Thomson Reuters «Системы управления научной деятельностью университетов». URL: http://www.library.spbu.ru/blog/wp-content/uploads/2015/03/CRIS-systems.pdf (дата обращения 26.11.2019).

Морозова С.А. Библиотечно-информационные сервисы и инструменты поддержки учебно-методического обеспечения образовательных программ в Российском государственном педагогическом университете им. А. И. Герцена // Электронные библиотеки. 2017. Т. 20. № 6. С. 436–442.

Общеевропейский формат для исследовательской информации. CERIF-2004. URL: http://window.edu.ru/catalog/pdf2txt/904/37904/15711 (дата обращения 26.11.2019).

Тарасевич Ю.Ю., Шиняева Т.С. Критерии оценки состояния и развития научных исследований на основе анализа наукометрической информации // Вопросы образования. 2015. №2. С. 221–240. DOI: 10.17323/1814-9545-2015-2-221-234

Траулько М.В., Пашков П.М. Подходы к построению информационной системы текущих исследований в вузе: анализ, оценка и разработка методики выбора // Инновации в образовании. 2017. №4(23). С. 139-161.

Шокин Ю.И., Жижимов О.Л., Федотов А.М. Информационные системы ИВТ СО РАН: принципы, архитектура, реализации // Информационные технологии, системы и приборы в АПК: материалы 6-ой Международной научно-практической конференции, Новосибирск, 22–23 октября 2015 г.). Новосибирск, 2015. Часть 1. С. 11–16.