Strategic Directions of Development of Informatization of Domestic Education of Digital Information Technologies Period

Main Article Content

Irena V. Robert

Abstract

The article presents significant changes in the field of education, taking place in connection with the active and systematic application of digital information technologies. The main directions of development of informatization of domestic education in conditions of realization of opportunities of digital information technologies are justified and described. The high-level characteristics of the main components of traditional pedagogical science (including didactics) and pedagogical science in conditions of informatization of education of the period of digital technologies have been revealed. The definition of didactics of digital information technology period is presented.

Article Details

Author Biography

Irena V. Robert

Academician, doctor of pedagogical sciences, associate pro-fessor, Federal State Budget Scientific Institution “Institute for Strategy of Education Development of the Russian Acad-emy of Education”, Head of the Scientific School “Informati-zation of Education”, Moscow.

References

Бешенков С.А, Шутикова М.И., Миндзаева Э.В. Образовательные риски современного информационного социума и информационно-когнитивные технологии // Информатика и образование, 2015, № 8.
Карпенко М.П., Фокина В.Н., Абрамова А.В. Интеллектуальные роботы для автоматизированного оценивания письменных творческих работ // Инновации в образовании, 2012, № 9, С. 16–25.
Карпенко О.М. Распределенный мега-университет в современной образовательной системе. Монография / под ред. И.В. Проскуровой. М.: СГА, 2011, 143 с.
Карпенко О.М., Крутий И.А., Зуев Д.С. Специфика мега-университетов как современной образовательной инфраструктуры // СоцИс, 2007, № 10, С. 80–85.
Ковальчук М.В. Конвергенция наук и технологий – прорыв в будущее // Российские нанотехнологии, 2011, Т. 6, № 1–2, С. 13–23.
Роберт И.В. Конвергенция наук об образовании и информационных технологий как эволюционное сближение наук и технологий (для научных сотрудников и преподавателей учреждений профессионального образования). Концепция. М.: ИИО РАО, 2014, 54 с.
Роберт И.В. Научно-педагогические практики как результат конвергенции педагогической науки и информационных и коммуникационных технологий // Педагогическая информатика, 2015, № 3, С. 27–41.
Роберт И.В., Мухаметзянов И.Ш., Касторнова В.А. Монография: Информационно-образовательное пространство. М.: ФГБНУ «ИУО РАО», 2017, 92 с.
Роберт И.В. Информатизация образования как трансфер-интегративная область научного знания // Проблемы современного образования, 2010, № 2. URL: http://www.pmedu.ru/res/2010_2_Robert_s_13-29.pdf
Роберт И.В. Развитие информатизации образования в условиях интеллектуализации деятельности и информационной безопасности субъектов образовательного процесса // Педагогическая информатика, 2017, № 2, С. 12–30.
Шихнабиева Т.Ш., Рамазанова И.М., Ахмедов О.К. Использование интеллектуальных методов и моделей для совершенствования информационных систем образовательного назначения. Мониторинг // Наука и технологии, 2015, № 2 (23), С. 71–77.
Шихнабиева Т.Ш. Автоматизация процесса обучения и контроля знаний с использованием интеллектуальных моделей образовательного контента // Педагогическая информатика, 2011, Вып. 5, С. 27–31.
Цифровые технологии – это будущее человечества. URL: http://fb.ru/article/335698/tsifrovyie-tehnologii-eto-buduschee-chelovechestva
Игорь Агамирзян: «Возникает вопрос, зачем в такой модели нужен человек ...». URL: https://www.business-gazeta.ru/article/334149