The strategy of information retrieval in information retrieval systems and the assessment of the students’ competencies

Main Article Content

Алла Александровна Витухновская

Abstract

The article is devoted to the consideration of information retrieval strategies in information retrieval systems (IRS). The preparatory stage of information retrieval is analyzed in detail, allocated simple and complex objects and aspects of search; the rule for dividing the request for subqueries is formulated. The role of logical operations for the construction of a search strategy is substantiated, the rules for designing and implementing search strategies in information retrieval systems are proposed. The results of the questioning of students are analyzed, and it’s possible to state that many of them are not ready to use logical operations correctly in the process of information retrieval in information retrieval systems.

Article Details

Author Biography

Алла Александровна Витухновская

Candidate of pedagogical sciences, associate professor. For a long time she taught informatics and other information disciplines at the Kazan State Institute of Culture, the Karelian Pedagogical University and the Petrozavodsk State University. Area of scientific interests: Informatization of education, information systems, theory and methodology of teaching informatics.

References

1. Витухновская А.А. Обучение технологии и стратегии информационного поиска на основе дифференциальных признаков информационно-поисковых систем// Информационное общество. 2013. № 1–2. С. 69–79. http://emag.iis.ru/ arc/infosoc/emag.nsf/BPA/0f0c1bb6d40ae0d544257bef002cb5dc
2. Витухновская А.А. Информационно-поисковая деятельность и информа-ционно-поисковые компетенции студентов (по итогам опроса) // Электронные библиотеки. 2017. №3. С. 164–194. http://ojs.kpfu.ru/index.php/elbib/article/view/ 406/81
3. Галеева И.С. Путеводитель библиографа по интернету. Санкт-Петербург, 2013.
4. Еременко Т.В. Библиографический поиск в научной работе: учебно-методическое пособие / РГУ имени С.А. Есенина. Рязань, 2015. 87 с.
5. Жукова Н.С. Сравнительный анализ уровня информационной грамотности студентов сетевого поколения в России и Германии // Образовательные техно-логии и общество (Educational Technology & Society). 2011. Т. 14. № 2. С. 539–565.
6. Захаров В. Лингвистические средства информационного поиска в интерне-те // Библиосфера. 2005. № 1. С. 63–71.
7. Моргенштерн И.Г., Уткин Б.Т. Занимательная библиография. М.: Изд-во «Книжная палата», 1987. 255 с.
8. Примерная основная образовательная программа основного общего образования. URL: http://mosmetod.ru/files/dokumenty/primernaja-osnovnaja-obrazovatelnaja-programma-osnovogo-obshchego-obrazovanija.pdf
9. Скарук Г.А. Электронные каталоги библиотек в борьбе за пользователя: «старые» и новые подходы // Библиосфера. 2016. № 2. С. 7–15.
10. Скарук Г.А. Средства и методы помощи пользователям электронного каталога в самостоятельном поиске // Труды ГПНТБ СО РАН. 2015. № 8. С. 275–282.
11. Тультаева И.В. Возможности применения поисковых систем для оп-тимизации сбора информации в сети Интернет // Бизнес. Образование. Право. 2014. № 4. С. 111–117.