Information-searching activities and information, and searching competencies of students (by results of the questioning)

Main Article Content

Алла Александровна Витухновская

Abstract

The article introduces the analysis of the concepts "information retrieval activity" and "information retrieval competencies", as well as defines the place of information retrieval activity in the educational activity of students of universities.

We conducted a questionnaire design of the first and second year students for studying their knowledge of the diversity of information retrieval systems and the ability to adequately choose information retrieval systems for thematic, targeted and factual information retrieval. The students were offered a list of 14 answers, including both traditional and electronic information systems.

The results of analysis show, that the students are familiar with a limited range of information retrieval systems, and most often use the Internet search engine for searching information. Most students ignore traditional bibliographic systems, as well as information systems, which require special knowledge and skills of using search strategies for use.

Obviously, it is necessary to carry out purposeful activity on formation of information retrieval competencies of pupils and students based on the special training courses.

Article Details

Author Biography

Алла Александровна Витухновская

Candidate of pedagogical sciences, associate professor. For a long time she taught informatics and other information disciplines at the Kazan State Institute of Culture, the Karelian Pedagogical University and the Petrozavodsk State University. Area of scientific interests: Informatization of education, information systems, theory and methodology of teaching informatics.

References

1. Богомазов С.В. Информационно-поисковая деятельность будущего бакалавра: теоретические и прикладные аспекты // Мир науки, культуры, образования. 2016. № 1 (56). С. 68–71. https://elibrary.ru/item.asp?id=25625140&
2. Витухновская А.А. Информационная культура выпускника школы: итоги одного исследования // Научные и технические библиотеки. 1996. № 7. С. 33–41.
3. Витухновская А.А. Обучение технологии и стратегии информационного поиска на основе дифференциальных признаков информационно-поисковых систем // Информационное общество. 2013. №1–2. С. 69-79. http://emag.iis.ru/arc/ infosoc/emag.nsf/BPA/0f0c1bb6d40ae0d544257bef002cb5dc
4. Ворошилов В.В. Управление фактографической поисковой деятельностью студентов как элемент сетевого образования. http://ojs.ifmo.ru/index.php/IMS/article/view/39/40
5. Гендина Н.И. и др. Формирование информационной культуры личности: теоретическое обоснование и моделирование содержания учебной дисциплины. М., 2006. http://www.ifapcom.ru/files/publications/Kultura_lichnosti_uchebn_ disciplina_final_small.pdf
6. Голицына О.Л. Информационные системы: Учеб. Пособие. /О.Л. Голицына, Н.В. Максимов, И.И. Попов. М.: Форум, 2009. 496 с.
7. Жукова Н.С. Сравнительный анализ уровня информационной грамотности студентов сетевого поколения в России и Германии // Образовательные технологии и общество (Educational Technology & Society). 2011. Т. 14. № 2. С. 539–565.
8. Курпешева А.И. Самостоятельная работа студентов в системе категорий теории учебной деятельности // Вестник Астраханского государственного технического университета. 2010. № 2. С. 118–122. https://elibrary.ru/item.asp?id =15268270
9. Новиков А.М. Методология учебной деятельности. М.: Изд-во «Эгвес», 2005. 176 с. http://www.anovikov.ru/books/metod.pdf
10. Паршукова Г.Б. Информационная компетентность личности. Диагностика и формирование: монография/ НГТУ. Новосибирск, 2006. 253 с. http://www. uraledu.ru
11. Педагогические аспекты формирования медийной и информационной грамотности. М., 2012. http://iite.unesco.org/pics/publications/ru/files/ 3214708.pdf
12. Петров В.И. Виды и структура самостоятельной работы студентов педагогического факультета. https://elibrary.ru/item.asp?id=26609549
13. Стариков С.А. Информационная компетентность студентов вуза: понятие и пути формирования// Научные исследования в образовании. 2006. № 6. С. 119–121. https://elibrary.ru/item.asp?id=14571845
14. Степанов В.К. Применение Интернета в профессиональной информационной деятельности: Интерактивный учебник. 2006. http://textbook. vadimstepanov.ru/
15. Федеральный государственный образовательный стандарт основного общего образования. М., 2010. http://window.edu.ru/resource/768/72768/files/ FGOS_OO.pdf
16. Хуторской А.В. Определение общепредметного содержания и ключевых компетенций как характеристика нового подхода к конструированию образовательных стандартов // Вестник Института образования человека. 2011. № 1. С. 3.
17. Information
Literacy
Standards
for
Teacher
Education
 EBSS
Instruction
for
Educators
Committee
2006-2007 ― 2010‐2011. http://www.ala.org/acrl/sites/la.org.acrl/files/content/standards/ilstandards_te.pdf