Using Microsoft Kinect in the rehabilitation games development

Main Article Content

Амир Ринатович Бакиров
Влада Владимировна Кугуракова
Надир Ринатович Манахов
Наталия Эдуардовна Селезнёва

Abstract

The approaches to the development (using the contactless touchscreen game controller Microsoft Kinect) of rehabilitation games for the complete or partial restoration of the motor functions of post-stroke patients using Microsoft Kinect are outlined. Problems that have been overcome, when working with the Microsoft Kinect and elements of game mechanics to achieve the involvement of the patient in the rehabilitation and gaming process are described.

Article Details

Author Biographies

Амир Ринатович Бакиров

Researcher in the Laboratory "Virtual and simulational technologies in biomedicine". Sphere of interests: programming, visualization, gaming, design.

Влада Владимировна Кугуракова

Senior Lecturer of Higher School of Information Technology and Information Systems, Head of Laboratory "Virtual and simulational technologies in biomedicine".

Надир Ринатович Манахов

Junior research scientist of Kazan Federal University. Current scientific interests: virtual laboratories.

Наталия Эдуардовна Селезнёва

Researcher in of Laboratory "Virtual and simulational technologies in biomedicine".

References

1. Смоленцева И.Г., Амосова Н.А., Маслюк О.А. Применение технологий виртуальной реальности в остром периоде церебрального инсульта и их влияние на постинсультные аффективные нарушения // Саратовский научно-медицинский журнал. 2014. Т. 10. № 4. С. 824–827.
2. Королев А.А., Суслова Г.А. Нейрореабилитация: современные технологии восстановительного лечения постинсультной статичности // Фундаментальные исследования. 2012. № 7-2. С. 344–349. https://fundamental-research.ru/ ru/article/view?id=30138
3. Esin R.G., Sitnova M.A., Esin O.R. The Principles of Pharmacotherapy of Poststroke Shoulder Pain // Zhurnal Nevrologii i Psihiatrii imeni S.S. Korsakova. 2015. No 5. P. 41–45.
4. Савельева И.Е., Новосельский А.Н., Ионова В.Г., Томилова И.К. Патогенетическое обоснование восстановительного лечения постинсультных больных // Вестник Ивановской медицинской академии. 2007. Т. 12. № 1-2. С. 51–53.
5. Смоленцева И.Г., Амосова Н.А., Кривонос О.В., Маслюк О.А. Реабилитация больных с церебральным инсультом с использованием метода виртуальной реальности // Электронный научно-образовательный вестник «Здоровье и образование в XXI веке». 2013. Т. 15. №12. C. 84–85.
6. Смоленцева И.Г., Амосова Н.А., Маслюк А.О. Возможности технологий виртуальной реальности в коррекции постинсультных когнитивных нарушений // Электронный научно-образовательный вестник «Здоровье и образование в XXI веке». 2014. Т. 16. № 12. С. 59–61.
7. Применение виртуальной реальности в медицине и биологии: http://ve-group.ru/3dvr-resheniya/meditsina/.
8. Zakirova A.A., Ganiev B.A., Mullin R.I. Using Virtual Reality Technology and Handtracking Technology to Create Software for Training Surgical Skills in 3D Game // AIP Conf. Proc. 2015. 1688, 040011.
9. MS Kinect: https://ru.wikipedia.org/wiki/Kinect.
10. Manual Unity: http://docs.unity3d.com.
11. Manual Microsoft Kinect SDK: http://wiki.etc.cmu.edu/unity3d/index.php/Microsoft_Kinect_–_Microsoft_SDK.